Pas ChatGPT toe in je contentstrategie met onze tips
Ilse Dalemans Geschreven door Ilse Dalemans

Pas ChatGPT toe in je contentstrategie met onze tips

Ontdek praktische tips hoe je ChatGPT als een verlengde kan gebruiken in je contentstrategie.

De afgelopen jaren heeft de technologie zich razendsnel ontwikkeld en de manier waarop we communiceren veranderd. Een van de meest opvallende ontwikkelingen is de opkomst van ChatGPT, een geavanceerd taalmodel dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie om menselijke communicatie na te bootsen.

Als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen, omdat het ons marketinglandschap voor eeuwig zal beïnvloeden. In dit blogbericht gaan we dieper in op de invloed die AI-tools hebben op copywriting en marketing, en delen we enkele praktische tips hoe je ChatGPT als een verlengde kan gebruiken in je contentstrategie.

ChatGPT is typing..

Niet slecht voor een AI-chatbot hé? Als het je nog niet was opgevallen, dan weet je het bij deze. Onze introductietekst werd geschreven door niemand minder dan – jawel – ChatGPT!

Het programma is in staat om onder andere nieuwsbrieven, blogberichten, websiteteksten en social media posts uit te schrijven. Het is een handige brainstormtool om je op weg te helpen, dus namen we de proef op de som. Hoe concreter je vraag, hoe uitgebreider het antwoord dat je ontvangt. En dat in slechts enkele seconden.

Het aantal gebruikers van het platform neemt razendsnel toe. In december 2022 had de Amerikaanse chatbot 1.000.000 gebruikers, in maart waren dat er al 100 miljoen (!). Zo duurde het slechts vijf dagen om één miljoen ChatGPT gebruikers te werven, in vergelijking met Facebook waar dit 10 maanden duurde. Do we need to say more?

https://giphy.com/gifs/dylan-sprouse-big-daddy-cole-wbcMnfHqOJX9K

ChatGPT leert bedrijven nieuwe manieren om met hun doelpubliek te communiceren. De voordelen op een rij:

  • Content creatie
    Door ChatGPT te gebruiken bespaar je tijd en kosten. Dit verhoogt op lange termijn je productiviteit.
  • Verbeterde klantenservice
    Gebruik de chatbot om vragen van klanten te beantwoorden voor een betere en persoonlijke klantenervaring.
  • Nauwkeurigheid van gegevens
    Het programma analyseert en gebruikt klantgegevens om patronen te herkennen zodat marketeers betere beslissingen maken over marketingstrategieën en campagnes.
  • Verbeterde conversiepercentages
    Het kan conversiepercentages verhogen, eenmaal de marketingboodschap beter afgestemd is op de behoeften en noden van de klant.
  • Personeel aanwerven
    De tool helpt je gerichte vacatureteksten te schrijven waar je als recruiter meteen voordeel mee kan doen voor employer branding.

Copywriting, marketing én AI-tools gaan hand in hand

Toch missen we één belangrijke factor: authenticiteit. ChatGPT maakt gegenereerde teksten van bestaande informatie die je kan vinden op het internet. Maar waar vinden we de emotie en storytelling dan terug? Op dit moment is het softwareprogramma nog niet in staat om woorden te gebruiken die de weg naar het hart van de lezer vinden.

Dat wil zeggen dat copywriting dus nog lang niet dood is en dat AI het menselijke inzicht en onze creativiteit nog niet kan vervangen. Maar wat wel vaststaat, is dat ChatGPT en andere AI-ontwikkelingen ons marketinglandschap zullen veranderen. Zie dit als een kracht en integreer AI-tools in je creatieve proces om optimaal gebruik te maken van de voordelen.

https://giphy.com/gifs/stanaustralia-1luXLMeNxsaNFMUuOe

 

Test je de nieuwste AI-tools graag eens uit? Big AI List, Future Tools en Futurepedia bieden een reeks opmerkelijke websites aan waar je alvast mee kan starten.

Aan de slag gaan met ChatGPT

Loop voorop in deze snel veranderende wereld en word geïnspireerd om aan de slag te gaan met de nieuwste uitvindingen. Hoe je dat precies doet? Begin bij het begin, en stel ChatGPT een vraag (ook wel prompt genoemd) die specifiek, duidelijk en beknopt geformuleerd is.

Hier zijn enkele tips voor het maken van een effectieve prompt:

  • Wees specifiek: geef ChatGPT een duidelijk onderwerp om over te praten. Vermijd vage of brede onderwerpen, zoals ‘het weer’ of ‘het leven’. In plaats daarvan kan je bijvoorbeeld vragen stellen over specifieke gebeurtenissen, personen, plaatsen of ideeën.
  • Wees duidelijk: zorg ervoor dat ChatGPT precies begrijpt wat je bedoelt. Vermijd jargon, dubbelzinnige taal en grammaticale fouten. Houd de prompt kort en bondig, zonder overbodige informatie.
  • Gebruik context: geef ChatGPT wat achtergrondinformatie om de prompt te helpen begrijpen. Bijvoorbeeld, als je vraagt naar het weer, vertel ChatGPT dan waar je je bevindt en welk seizoen het is.
  • Stel een duidelijke vraag: in de prompt moet een vraag zitten die ChatGPT kan beantwoorden. Wees duidelijk over wat je van ChatGPT verwacht en welk soort antwoord je zoekt.
  • Wees creatief: wees niet bang om een beetje creatief te zijn in je prompts! Probeer open vragen te stellen die ChatGPT kunnen uitdagen en verrassen.

Eenmaal je tekst gegenereerd is, is het tijd om te finetunen. Maak je tekst eigen door soft taalgebruik toe te passen. Gebruik ‘je’ en ‘jij’ om de copy persoonlijker te maken, en verwijs lezers door naar diensten die voor hen ook interessant kunnen zijn.

https://giphy.com/gifs/bill-murray-pointing-you-got-this-11F0d3IVhQbreE

Wie schrijft, die blijft

Wees niet bang voor nieuwe technologie, maar omarm het door geavanceerde tools te gebruiken als een verlengde van jouw verhaal. Ben je klaar om aan de slag te gaan?

Wil je graag zelf teksten, posts of advertenties voor je bedrijf leren schrijven, ontdek dan onze YES Class Copywriting of neem contact met ons op.

Deel dit blogbericht