Waarom je liefst niet stopt met communiceren als bedrijf – ook niet als het druk is
Ilse Dalemans Geschreven door Ilse Dalemans

Waarom je liefst niet stopt met communiceren als bedrijf – ook niet als het druk is

Er is nooit een reden om te stoppen met communiceren, ook niet als het druk is. Waarom? Lees het hier!

 

“We hebben het nu wat druk met lopende zaken om aan marketing te doen”, horen we een CEO zeggen. Auwtsh! Elke marketeer krimpt ineen als ie dit hoort. Ook bij ons doet dit pijn in ons hele lijf. Want er is nooit een reden om te stoppen met communiceren. Waarom?

1. Ook als je niet communiceert, stuur je een boodschap uit.

Wat later antwoorden op e-mails, niet elke telefoon kunnen beantwoorden, geen website updates, geen campagnes of social media posts. Ook dit is communiceren. Ook door niet te communiceren stuur je een boodschap uit naar je klanten, leveranciers, relaties. En zij maken ervan wat ze willen, gaande van “ik ben niet belangrijk genoeg”, “ze hebben niet meer aan mij gedacht” tot “amai die hebben het precies nogal druk”. Maar geen van deze boodschappen boezemt vertrouwen in.

Stop niet met communiceren want uit het oog is vaak uit het hart. De eerste stap in elke sales funnel is awareness creëren. Een klant moet weten dat je bestaat is steeds een belangrijke vereiste. Vervolgens kan hij overwegen beroep te doen op jullie diensten/producten.

2. Uit het oog, uit het hart

Ken je de uitdrukking “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Communicatiecampagnes tijdelijk stopzetten boost het vertrouwen niet. Een website met verkeerde openingsuren? Een voicemail die spreekt over verlof van enkele weken geleden? Het “nieuw in ons gamma” van een seizoen terug? Dit draagt niet bij tot de betrouwbaarheid van je bedrijf. En laat vertrouwen nu net een belangrijke factor zijn voor consumenten.

3. “ Nu even niet”

Het is druk in het bedrijf. Goed nieuws! Je weet niet aan welke offerte eerste te beginnen, hebt een berg e-mails te verwerken en je holt van (digitale) meeting naar (digitale) meeting. Dat marketingcampagnes, blogberichten, mailcampagnes, social media posts er nu even aan overschieten, lijkt logisch? Dat klanten even langer moeten wachten op een antwoord en dat de telefoon niet altijd wordt opgenomen ook? “Nu even niet” denk je dan? Wie zaait, zal oogsten. Vandaag is het druk, maar wat met morgen? Blijf investeren in de toekomst van je bedrijf en blijf communiceren.

4. Never waste a good crisis

En wat als het helemaal niet druk is? Wat als het beangstigend rustig is? Wat als de sales geen zekere instroom kent? Ook dan blijf je best inzetten op marketing en communicatie. Zet je expertise in de kijker, stel je diensten voor, grijp terug naar tevreden klanten uit het verleden,… Grijp het moment om een voorsprong te nemen op je concurrentie. Alles waar je eerder geen tijd voor had kan je nu uitwerken, voorbereiden en in gang zetten. Zo sta jij helemaal klaar voor de klant van morgen!

Conclusie? Wat er ook gebeurt, blijf inzetten op interne en externe communicatie. Verdwijn niet van de radar. Investeer in de zichtbaarheid van je bedrijf. Voor vandaag en voor morgen.

 

Omslag YES communicatie

Communication is key. Moet je daarom o-v-e-r-a-l aanwezig zijn? Kies de media die relevant zijn voor jouw bedrijf! Lees er meer over in het blogbericht ‘welke sociale media passen bij mijn bedrijf’. Duiken er vragen op? Contacteer ons hier!

Deel dit blogbericht