Hoe belandt je website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines?
Je wil natuurlijk op die eerste pagina verschijnen van Google, want hallo, wie gaat ooit naar pagina 2 of 3 kijken. En dan liefst zo hoog mogelijk.
SEO, wat is dat?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Een wereld waar slimme trucjes en strategieën je kunnen helpen om je website een plekje hoger te krijgen in de zoekresultaten.
Stel je website voor als een winkel in een drukke winkelstraat. SEO is het aantrekkelijk etaleren van je producten, waardoor voorbijgangers nieuwsgierig worden en je winkel binnenkomen, in plaats van voorbij te lopen.
Je moet SEO bekijken als een handige gids die je helpt om online beter opgemerkt te worden. Het gaat om het begrijpen van hoe zoekmachines werken, vooral die gigant genaamd Google. Door enkele slimme aanpassingen op je website aan te brengen, kan je ervoor zorgen dat deze zoekmachines beter begrijpen waar jouw website over gaat.
Waarom inzetten op SEO?
In tegenstelling tot advertenties, waar de inkomsten abrupt stoppen zodra je stopt met investeren, biedt SEO een stabielere aanpak. Het is als het planten van een zaadje waar je langdurig de vruchten van plukt. Zodra je SEO hebt ingevoerd, groeit en bloeit je online aanwezigheid consistent.
Een extra bonus? SEO opent de deur naar waardevolle interacties met je doelgroep, waardoor je een sterke en blijvende online aanwezigheid opbouwt.
De drie pijlers van SEO
Online succes rust op drie stevige pijlers: techniek, content en autoriteit.
- Techniek, ook bekend als technische SEO, is de onzichtbare motor achter je website. De achterliggende structuur van je website moet optimaal zijn: van een heldere sitestructuur tot snelle laadtijden. Techniek zorgt voor een aangename ervaring voor zowel bezoekers als zoekmachines.
- Content is het kloppend hart van je online aanwezigheid en dit kan in alle vormen: van tekst en beeld tot audio. Denk hier strategisch goed over na. Stel jezelf deze vragen: Wat wil ik bereiken met mijn content? Welke kanalen helpen mij om dat doel te bereiken? Wie is mijn doelgroep? Als je al deze elementen samenbrengt, dan kom je tot een goed doordachte contentstrategie.
- De laatste factor, autoriteit, fungeert als een soort digitale kwaliteitsstempel. Het geheime ingrediënt hierachter? Link building! Hierbij verwijzen andere betrouwbare websites naar de jouwe. In de ogen van zoekmachines zijn deze links als een goedkeurend knikje naar jouw website. Het is als een high-five van de digitale wereld.
5 SEO-tips voor beginners
- Zorg voor goede content!
Kwalitatieve content is een essentiële factor voor jouw online vindbaarheid. Je gebruikt best woorden die mensen ingeven op het moment dat ze iets opzoeken op bv. Google. Dit noemen we zoekwoorden. Om die juiste zoekwoorden te ontdekken, moet je de gedachten van jouw (potentiële) klanten doorgronden. Wat houdt hen ‘s nachts wakker? Geef hen het antwoord waar ze naar verlangen. Zorg er wel voor dat je je startpagina niet overlaadt met één enkel zoekwoord. Variatie is key!
Bijvoorbeeld: run je een bedrijf dat kampeerwagens verhuurt? Wissel ‘kampeerwagens’ af met ‘kamperen’ of ‘campers’ of ‘mobilhomes’ omdat dit ook zoektermen zijn die gebruikers kunnen ingeven om naar jouw pagina te komen.
- Zorg voor een goede structuur!
Denk aan je website als een goed opgebouwd huis: de basis moet stevig zijn! Maak het zoekmachines gemakkelijk om te begrijpen waar jouw website over gaat. De sleutel? De basiselementen – zoals je URL, paginatitel en tussentitels – zijn als stevige kapstokken voor je webpagina. Hang het belangrijkste woord prominent aan deze elementen, zodat het meteen in het oog springt.
Bijvoorbeeld: een meubelwinkel kan een duidelijke verdeling hebben als volgt:
Paginatitel: Vind een zetel die past bij jouw interieur!
Ondertitels: moderne zetels, landelijke zetels, design zetels, retro zetels, kleurrijke zetels…
- Zorg voor een straffe metabeschrijving!
De metabeschrijving is het korte stukje tekst dat verschijnt onder je websitenaam als je iets opzoekt in een zoekmachine. Het is als een persoonlijke salespitch, jouw kans om de concurrentie te slim af te zijn. Trek de aandacht en gebruik populaire zoekwoorden vooraan in je tekst.
Bijvoorbeeld: voor een reisbureau kan dit zijn: exotische bestemmingen ontdekken, maar tegen een betaalbare prijs? We got you!
- Zorg voor interne linken!
Eens de bezoeker zich op jouw website bevindt, kan je hem of haar wegwijs maken door interne linken te gebruiken. Je maakt vanuit een bepaalde webpagina een link naar een andere pagina binnen jouw website. Heb je andere pagina’s binnen jouw website die de bezoeker ook kunnen interesseren? Twijfel niet en leg er een link naar!
Bijvoorbeeld: als evenementenbureau kan je op je webpagina van de diensten bv. doorverwijzen naar je realisaties.
- Laat je bezoekers (en de zoekmachine) niet te lang wachten!
Lange wachttijden zijn als virtuele struikelblokken. Bezoekers en zoekmachines hebben er een hekel aan. Snelle laadtijden zijn niet alleen een prioriteit voor zoekmachines, maar ook voor het behoud van je bezoekers. Om de laadsnelheid van je website te verbeteren kan je de grootte van afbeeldingen comprimeren, ongebruikte codes verwijderen en omleidingen vermijden.
Tip: boek je een fotosessie? Vraag dan aan je fotograaf om de foto’s zowel in hoge resolutie aan te leveren (voor eventueel drukwerk heb je deze nodig) maar ook in web resolutie, deze foto’s zijn kleiner qua formaat en laden dus sneller. Dat bespaart jou de tijd om elke foto te verkleinen.
Dit zijn 5 tips om je alvast op weg te helpen naar een sterkere online aanwezigheid zodat je ook door zoekmachines gevonden wordt. Wil je meer weten over zoekwoordenanalyse, de kracht van alt-tekst voor foto’s, enz.? Contacteer ons en we nemen je graag mee in deze wondere SEO wereld!