Succesvolle samenwerking tussen YES communicatie en Vandersanden
Ilse Dalemans Geschreven door Ilse Dalemans

Succesvolle samenwerking tussen YES communicatie en Vandersanden

Benieuwd hoe we een goed draaiend marketingteam bij Vandersanden, met handen te kort, ondersteunden? Nathali Donatz deelt haar ervaring!

In december 2020 zocht Vandersanden een freelance marketeer voor een afwezige collega. Wat begon als een tijdelijke opdracht voor enkele maanden, mondde uit in een vruchtbare samenwerking van zo’n 3 jaar.

Familiebedrijf Vandersanden is één van de grootste baksteen-producerende bedrijven in Europa. Ze maken gevelstenen, straatstenen en steenstrippen en bieden gevel- en straatoplossingen aan. Met een duidelijke strategie en visie voor de toekomst, positioneren ze zich sterk in een B2B en B2C markt.

Nathali Donatz, marketing director bij Vandersanden licht toe.

Q: Wanneer werd de beslissing genomen om tijdelijk iemand in te schakelen in afwezigheid van één van de marketeers uit het team?

Nathali: “We zijn een team op snelheid. Alle plannen liggen op tafel, we weten waar we naartoe willen. Toen er plots iemand uitviel en het al snel leek dat het langer ging duren dan enkele weken, wisten we zeker dat we onze ambities niet wilden terugschroeven. Daarom beslisten we om tijdelijk extra kracht erbij te halen, iemand die direct aansluiting had om mee snelheid te maken. Het was dan ook een bewuste keuze voor een freelance kracht, iemand die de ballen in de lucht kon houden. Geen vaste kracht want die gaat door een heel onboarding proces.”

Q: Wat was de reden dat je op dat moment koos voor YES communicatie?

Nathali: “Na een eerste kennismaking bleek dat Ilse van YES communicatie voeling had met de bouwwereld door eerdere ervaringen én ook marketingtechnisch sterk in haar schoenen staat. Het feit dat ze op dat moment zelf ook bezig was met het uitbouwen en leiding geven in haar eigen organisatie, heeft ons als bedrijf enkel voordelen geboden.”

quote tevreden klant Vandersanden over kwaliteiten van YES communicatie

Q: Wat waren de taken die opgenomen werden?

Nathali: “Er lag heel wat werk om op te nemen als tijdelijke vervanger voor onze verantwoordelijke marketeer voor de Belgische, Franse en internationale markt. Dat gaat van strategische lijnen vertalen naar geschikte acties binnen de markt, samenwerken met diverse salesteams, partnerships opvolgen, videopartners briefen en aansluiting vinden met zowel ons intern marketingteam alsook heel wat externe partners. En natuurlijk het overzicht behouden.”

Q: Hoe is het je bevallen om dit takenpakket uit te besteden aan een freelance marketeer?

Nathali: “De samenwerking is ons bijzonder goed meegevallen. Met YES communicatie hebben we een team van marketeers in huis gehaald dat makkelijk en snel aan boord was. De eerste samenwerking was met Ilse van YES communicatie. Zij is een plantrekker. Iemand die zowel op een strategisch, tactisch en operationeel level een verschil kan maken. Het fijne was dat Ilse zich niet alleen vlot in het team wist te integreren maar ook nog eens erg hands-on is, efficiënt én effectief werkt. En dit met de nodige achtergrondkennis van de markt en feeling voor de materie en onze bedrijfsambities.”

quote tevreden klant Vandersanden over interimmarketing YES communicatie

Q: De tijdelijke vervanging van enkele maanden, bleek uiteindelijk langer te duren dan in eerste instantie verwacht, klopt dat?

Nathali: “De afwezige collega bleek uiteindelijk langer buiten strijd dan eerst werd gedacht. Gelukkig bood Ilse de nodige flexibiliteit om langer aan boord te blijven. Gezien we het einde van het jaar naderde, heeft ze ook geholpen om de krijtlijnen van de marketingplannen van het daaropvolgend jaar uit te tekenen. Toen onze collega niet meer zou terugkomen in de functie, hebben we besloten om deze opnieuw in te vullen en een vacature te lanceren. Ilse kon toen ook een rol spelen in de selectieprocedure omdat ze een goed zicht had op wat de functie inhield, ze nam de taak namelijk al meer dan een jaar ad interim op. Tot en met de onboarding van de nieuwe collega.”

Q: Op dat moment was het Vandersanden marketingteam op zoek naar een marketeer, ditmaal een content marketeer. Ook toen deed je opnieuw beroep op YES communicatie. Hoe is dat verlopen?

Nathali: “In 2021 was het domein van content marketing nog redelijk nieuw en diende dat nog ingevuld te worden. Hoewel we eerst op zoek gingen naar een marketeer die gepokt en gemazeld was binnen content marketing, zijn we daar van teruggekomen. Want we misten een connectie met onze business. Daarom zochten we een ervaren en volwaardige marketeer met kennis van marketing zelf én met een breed interesseveld. Ook dan wisten we opnieuw via YES communicatie een juiste match te vinden en trokken we een gedreven, nieuwsgierige en gepassioneerde marketeer aan die zich de materie van content marketing wist eigen te maken.”

quote tevreden klant Vandersanden voor de opdracht van interimmarketing en kwaliteiten van YES communicatie

Q: Tijdens de zomer van 2022 stond de vacature voor marketing support voor het Nederlandse marketingteam open. Ook toen zorgde YES communicatie voor de nodige versterking. Wat hield die rol in?

Nathali: “Klopt, tijdens onze zoektocht naar een nieuwe collega, lag er teveel werk op de plank om deze functie te lang open te laten. Daarom keken we opnieuw naar YES communicatie om ons te helpen. Ditmaal hadden we vooral behoefte aan een sterke hands-on operationele support om praktisch een deel van het werk op te nemen. En dat gaat van planningen opmaken en bewaken, tot advertentiemateriaal aanleveren, dashboards interpreteren, publicaties voorbereiden enz. Onze zoektocht naar een vaste kracht bleef verdergaan maar intussen stapelde het werk niet op. Dat was erg waardevol voor ons team.

Het mooie aan YES communicatie is dat je met hen snel kan schakelen. Ook als er iets stroef verloopt, wordt er samen naar de geschikte oplossing gezocht waardoor de klant geholpen is. Deze transparantie en openheid appreciëren we enorm.

quote tevreden klant Vandersanden over samenwerking en kwaliteiten van YES communicatie als interim marketeers

Q: Als je terugblikt op de samenwerking met YES communicatie, wat onthoud je vooral?

Nathali: “Het sterke aan YES communicatie is dat ze beschikken over een poule van generalisten én experts. Sommige collega’s met meer expertise op het één vlak, die de andere weer kan bijstaan waardoor er heel wat kennis en ervaring beschikbaar is. En niet te vergeten: de aandacht die YES communicatie schenkt aan persoonlijke ontwikkeling van eigen teamleden. Daar profiteer je van als bedrijf. Als Vandersanden vonden we hier direct aansluiting met onze eigen doelstelling van collectief welzijn. Het feit dat YES communicatie zoveel oog heeft voor verbinding en connectie, vind ik een straffe troef.”

Deel dit blogbericht