Communiceer op maat van je doelgroep
Ilse Dalemans Geschreven door Ilse Dalemans

Communiceer op maat van je doelgroep

Ontdek hoe je jouw doelgroep kan bereiken door te begrijpen wat elke generatie uniek maakt.

Van de nostalgische babyboomers tot de hyperverbonden Gen Z, leer hoe je jouw marketingstrategie kan optimaliseren door in te spelen op hun specifieke behoeften en voorkeuren.

Als organisatie stem je best je boodschap af op je doelpubliek en dat is ook vaak generatiegebonden. Als je je 60+ ouders probeert te motiveren om een back-up van hun gegevens in de cloud te voorzien, doe je dat met andere argumenten dan als je hetzelfde wilt klaarkrijgen bij een twintiger.

Welkom in de wereld van generatiegerichte marketing!

Ok Boomer Memes are the Sassiest Millennial Clap Back to Angry Elders on The Internet! Here's What You Need to Know | 👍 LatestLY

Babyboomers: de kracht van ervaring

Geboren tussen 1946 en 1964 (dus 61 tot 79-jarigen), zijn de zogeheten babyboomers. Een krachtige generatie. Ze groeiden op te midden van de opkomst van traditionele media. Ze houden van duidelijke informatie die hen helpt bij het nemen van beslissingen en genieten van video’s met gedetailleerde uitleg. Ze zijn heel loyaal aan vertrouwde merken en zijn zeer prijsbewust.

Hoewel traditionele kanalen hun comfortzone vormen, staan babyboomers open voor digitale alternatieven. Ze omarmen platforms zoals Facebook en verkennen het online domein. Toch hechten ze veel waarde aan persoonlijk contact. Een warm telefoongesprek of een oprechte e-mail zijn voor hen van onschatbare waarde. Deze generatie koestert menselijke verbinding, zowel digitaal als in persoon.

Vermijd het gebruik van straattaal of generatiespecifiek jargon bij het communiceren met babyboomers. Laat ook woorden als ‘oud’ of ‘bejaard’ achterwege. Indien je afbeeldingen gebruikt, toon hun vitaliteit en blijf weg van stereotypen van inactieve ‘oudjes’.

Gen X: de balanszoekers

Gen X, geboren tussen 1965 en 1979 (60 tot 46-jarigen), is opgegroeid te midden van opkomende technologieën en traditionele media. Ze staan bekend om hun zelfstandigheid en streven naar een evenwicht tussen werk en privéleven. Ze waarderen directe feedback, houden van een vleugje humor en verkiezen informatie in hapklare brokken. Educatieve content met een vleugje nostalgie weet hun harten te veroveren.

Je vindt Gen X’ers overal, van Whatsapp tot e-mail, YouTube en Facebook. Digitaal vaardig, maar e-mail blijft hun favoriete tool voor professionele communicatie. Op sociale media delen ze graag persoonlijke ervaringen, zoals reizen en kostbare momenten met vrienden en familie. Ze verkiezen snelle communicatiekanalen zoals sms of e-mail, maar een goed telefoongesprek schrikt hen zeker niet af.

Gen X houdt van duidelijke communicatie, dus wees recht voor de raap en houd geen informatie achter.

Gen Y/Millennials: de pioniers van verandering   

Gen Y, beter bekend als de Millennials, is een generatie geboren tussen 1980 en 1994 (31 tot 45-jarigen) die wereldwijd de toon zet met hun passie voor technologie en sociale media. Ze hechten veel waarde aan flexibiliteit en betekenisvol werk. Ze houden van authenticiteit en laten zich leiden door oprechte verhalen. Om hun aandacht te trekken en vast te houden moet het persoonlijk zijn, voortkomend uit echte ervaringen.

Deze generatie is overal te vinden – van Instagram tot TikTok, van X tot YouTube. Voor professionele interacties geven ze de voorkeur aan kanalen zoals e-mail, Whatsapp of LinkedIn, maar ze deinzen niet terug voor een telefoongesprek als dat nodig is. Ze voelen zich comfortabel bij instant messaging, videoconferenties en andere samenwerkingstools.

Voor de Millennials draait alles om authenticiteit. Gebruik geen overdreven formeel taalgebruik, maar zorg voor oprechtheid en echtheid voor een echte menselijke ervaring.

Gen Z: de digital natives

Gen Z, geboren tussen 1995 en 2009 (16 tot 30-jarigen), is de eerste volledig digitale generatie. Ze zijn zeer bedreven in het gebruik van digitale hulpmiddelen en hebben een gemiddelde schermtijd van 7,5 uur per dag. Deze generatie hecht veel waarde aan authenticiteit en inclusiviteit in de content die ze consumeren. Ze vermijden langdradige teksten en zoeken naar snelle, boeiende boodschappen die hen direct aanspreken.

Deze generatie is actief op diverse platforms voor uiteenlopende doeleinden. Van Snapchat en BeReal voor momenten uit het echte leven tot Twitter/X voor het laatste nieuws. Ze maken gebruik van sociale media voor inspiratie en directe aankopen.

In de race om Gen Z te bereiken is één ding duidelijk: traagheid is uit, directheid is in. Ze vermijden lange tekstuele communicatie en verliezen snel interesse. Zorg voor een snelle boeiende boodschap die authenticiteit uitstraalt. Gen Z wacht niet, ze verwachten dat jij hen bij de les houdt.

Gen Alpha: opgegroeid met de iPad

Inhoudelijk is er over Gen Alpha, geboren vanaf 2010 tot en met 2024 (1 tot 15-jarigen) nog weinig te zeggen, maar de voorspelling is dat ze worden gekenmerkt als de meest opgeleide generatie tot nu toe.

Gen Bèta: de nieuwste generatie

Volgens de Australische demograaf Mark McCrindle staat er vanaf 2025 een nieuwe generatie klaar: Generatie Bèta. Als kinderen van jonge millennials en oudere gen Z’ers, zal Generatie Bèta volgens McCrindle verder bouwen op het fundament van technologie en duurzaamheid. Ze groeien op in een wereld waarin artificiële intelligentie (AI) en virtual reality (VR) alomtegenwoordig zijn.

Kortom, door te erkennen dat communicatie geen one-size-fits-all benadering is, kan je een marketingstrategie uitwerken die perfect aansluit bij de behoeften van elke generatie. Hulp nodig bij het bereiken van jouw doelgroepen? YES communicatie staat voor je klaar!

Deel dit blogbericht